ABP keert zich tegen nieuwe beloningsregels Ahold Delhaize

Een groep Nederlandse beleggers onder aanvoering van ABP heeft zich uitgesproken tegen een plan van Ahold Delhaize om de regels voor de beloning van topmanagement te veranderen. Volgens ABP geeft het supermarktbedrijf hiermee een verkeerd signaal af.

Wat is ons bezwaar?

Ahold Delhaize wil bij het vaststellen van de beloning van topmanagement minder rekening houden met duurzaamheid en juist meer met de winst per aandeel. In de toekomst tellen duurzaamheidsprestaties nog voor 15% mee, tot nog toe was dat 20%. Een ander punt is de groep bedrijven waarmee Ahold de beloning vergelijkt. Daarin wordt uitgever RELX vervangen door brouwer Anheuser-Bush InBev. 

Waarom zijn we het daar niet mee eens?

Het bedrijf geeft het signaal dat de winst per aandeel strategisch belangrijker wordt gevonden dan het duurzaamheidsbeleid. Financiële prestaties krijgen meer gewicht ten koste van duurzaamheid. Ook vinden wij het onjuist dat Ahold de beloning van de top onder andere vergelijkt met die van AB InBev. Dat bedrijf is vijf keer zo groot, de beloning is er vijf keer hoger en het richt zich - anders dan Ahold - sterk op opkomende markten. De verandering van de vergelijkingsgroep lijkt vooral bedoeld om op termijn de topbeloning te kunnen verhogen.

Wat heeft ABP gedaan?

Op de aandeelhoudersvergadering heeft onze vermogensbeheerder namens ons en een aantal andere beleggers kritische vragen gesteld. Eerder al hebben wij Ahold Delhaize laten weten dat we ons niet kunnen vinden in de voorgestelde wijzigingen. Wij hebben tegen het beloningsvoorstel gestemd.

En hoe gaat het nu verder?

De kritiek van ABP en andere grote beleggers kon niet verhinderen dat het voorstel van de aandeelhouders groen licht kreeg: ruim 92% stemde voor. Wij blijven de ontwikkelingen bij Ahold nauwlettend in de gaten houden.

11-04-2019