Wat wij doen met uw feedback

Dankzij uw feedback hebben wij veel kunnen verbeteren. Hartelijk dank daarvoor!

Graag delen wij wat we hebben onderzocht en wat wij met uw feedback hebben gedaan. In 2018 en 2019 haalden wij het volgende uit onderzoek:  

U bent positief over de principes en het opgestelde beleid rond de verwerking van persoonsgegevens door ABP. En u vindt het fijn dat ABP deelnemers daar actief bij betrekt.
In MijnABP kunt u straks zelf kiezen waar ABP uw persoonsgegevens voor mag inzetten. De principes over persoonsgegevens gaan we wel nog beter uitleggen. Ook zorgen we ervoor dat gepersonaliseerde informatie voor deelnemers ook altijd te vinden is op abp.nl.


U wilde weten hoe wij opkomen voor de belangen van gepensioneerden en hoe we hen via de nieuwsbrief op de hoogte gaan houden over onderwerpen als niet-indexeren.

Rondom bepaalde thema’s gaan we meer luisteren naar waar gepensioneerden behoefte aan hebben. Daarna passen we deze behoeftes toe in bijvoorbeeld onze nieuwsbrief voor gepensioneerden. Ook zijn we aan het zoeken naar nieuwe communicatieconcepten voor gepensioneerden.

U gaf aan het te waarderen om een persoonlijke kaart van ABP te ontvangen, bijvoorbeeld rondom levensgebeurtenissen, zoals verhuizen.
In 2019 sturen we meer verrassende en persoonlijke kaarten naar u. Zo zijn we bezig met een pilot met verhuiskaarten.  

U zegt af en toe onzeker te zijn over de eerste pensioenbetaling. En dat dat komt doordat tussen het moment van de brief ‘toekenning pensioen’ en de eerste betaling van het pensioen soms een aantal maanden tijd zit. 
Vanaf nu ontvangen bijna gepensioneerden in de periode tussen de toekenning en de eerste betaling een bericht met praktische informatie over de betalingsdatum. Hierin leest u ook wat u als deelnemer van ABP mag verwachten als u gepensioneerd bent. 

U geeft aan dat de informatie die u van ons krijgt, soms moeilijk te begrijpen is.
Voordat wij u de brief ‘toekenning pensioen’ sturen, bellen wij u. Uit deze telefoontjes leerden we dat het voor veel deelnemers een welkome service is. 

U vindt het belangrijk dat ABP duurzaam belegt, maar u kunt daar weinig informatie over vinden.
We lanceerden de website belangrijkekeuzes.nl, waarop u alles kunt lezen over ons duurzaam beleggingsbeleid.

Wij luisteren graag naar u, zodat we u nog beter kunnen helpen met uw pensioenzaken. Wilt u zich aanmelden voor het klantenpanel? Dat kan hier.

Hoe gaan wij om met klantonderzoek?

ABP voert verschillende soorten onderzoeken uit. Wilt u weten welke onderzoeken wij zoal uitvoeren en hoe we dat doen? Lees dan meer over hoe wij omgaan met klantonderzoek.